Clean Eating är mer av en kostfilosofi än en diet. Här handlar det om att äta ren och riktig, mat, d.v.s. mat som är oprocesserad och har liten påverkan på blodsockret. Det betyder att man undviker raffinerade livsmedel som socker och vetemjöl, hel- och halvfabrikat, tillsatser, konserveringsmedel samt kemiska smakförstärkare och smakämnen. Här äter man rena, näringstäta råvaror som grönsaker, frukt, kött, fisk, nötter och ägg. Det ska vara näringsrika råvaror och man ska laga maten från grunden.

Till skillnad från Paleo och LCHF anses även baljväxter och glutenfria spannmål som Bovete och Hirs vara rena och naturliga. Man äter också naturligt feta mejeriprodukter, vilken man även gör inom LCHF.

Clean Eating är en hälsosam livsstil. Det är dock ett väldigt brett begrepp och kan betyda olika för olika personer. En del anser inte att t.ex. mjölkprodukter eller soja är rent och naturligt medan andra tycker att det är helt okej.

I Clean Eating, såväl som i Paleo och LCHF låter man bli att räkna kalorier. Clean Eating är en viktnormaliserande kost och viktnedgång är ofta en naturlig följd vid övervikt. Visionen är att människor som äter enligt Clean Eating automatiskt äter färre kolhydrater och mer naturligt fett.

JA-listan för Clean Eating:

Kött, fisk & skaldjur

Grönsaker av alla sorter

Naturliga fetter så som kokos, avocado & smör

Baljväxter (bönor, ärtor & linser)

Glutenfria spannmål så som quiuoa, bovete & hirs

Feta mjölkprodukter i måttliga mängder

Frön & nötter

Frukt & bär

NEJ-listan för Clean eating:

Processerad mat

Socker & Sötningsmedel

Vetemjöl

Tillsatser

Jag använder oftast etiketten Paleo som passar för dig som följer Clean Eating, men Paleo är lite mera strikt i vad som exkluderas. Där kan du göra din egen avvägning 🙂