Paleo är en förkortning för begreppet ”Paleolitisk näringslära”, även kallat ”Stenålderskost”. I grunden är det en livsstil och ett förhållningssätt till mat och hälsa som är baserad på kvalitén på maten du äter.

Under miljontals år levde människan som jägare och samlare. Våra gener har därför utvecklats och anpassats till den mat vi haft tillgång till och generna uttrycks därför optimalt när vi får i oss en kost är anpassad till våra urgamla arvsanlag. Ohälsa och sjukdom är dina geners svar på nya miljöfaktorer och mat som som den inte är anpassad till.

Den moderna paleo-kosten är ett sätt att med modern kost efterlikna den mat människan ätit under miljontals år. Det vi utesluter ur kosthållningen är de moderna inslag i kosten som tillkommit nyligen då människan blev jordbrukare och med den industriella revolutionen: processad mat, spannmål, mejeriprodukter, socker och vegetabiliska oljor. I stället fokuserar paleo-dieten på rotfrukter, kött, fisk, skaldjur, grönsaker, frukt, nötter och frön. Man äter mat som innehåller mycket näring i förhållande till mängden kalorier, så kallad näringstät mat.Det ska vara hög kvalitet på råvarorna och man försöker välja ekologiskt och t.ex. gräsbetat kött.

Paleo är inte diet, utan en livsstil och ett förhållningssätt till mat. Det är en kost som funkar om man vill gå ner i vikt eller har hälsoproblem. Den är särskilt effektiv om man lider av en autoimmun sjukdom och det finns då en speciell typ av Paleo som man kan äta just vid autoimmun sjukdom (AIP).

Paleo är väldigt populärt i USA och börjar växa även i Sverige. Det är inget fokus på att räkna varken kalorier eller kolhydrater, men man kommer ändå inte upp i samma mängd kolhydrater som i den vanliga, västerländska kosten som innehåller mycket spannmål.

JA-listan för Paleo:

Kött, fisk & skaldjur

Ägg

Grönsaker & rotfrukter

Frukter

Fetter från animaliska källor

Fetter som kokosolja, avokadoolja & äkta olivolja

Nötter & frön

Nej-listan för Paleo:

Processade livsmedel

Spannmål eller spannmålsliknande växter som Quinoa, Amaranth & Bovete

Baljväxter så som kikärtor, vita bönor, svarta bönor (haricot verts och ärtor är ok)

Mejeriprodukter: ost, mjölk, grädde, smör (Ghee är ok)

Socker & sötningsmedel